Jag är ganska säker på att algen som lägger sig som en slibbig matta överallt är cyano. Usch och fy, den är inte alls rolig. Den uppstår när det blir nitratbrist i akvariet. Nitrat är den formen av kväve som akvarieväxterna behöver. Så länge det finns gott om fosfor så trivs cyanon gott. För säkerhets skull kan du skaffa ett nitrattest (obs nitrat ej att förväxla med nitrit).
Mitt förslag: Mata fiskarna. Använd slamhävert och sug ut så mycket cyano som det bara går. Minsta fläck som blir kvar förökar sig fort. Just nu behöver du inte vara så rädd för stort vattenbyte, det är ju redan katastrof. Låt ljuset vara släckt. Lägg över en mörk tät filt som inte släpper in minsta gnutta ljus. Frestas inte att lyfta på filten och kika. Mata inte fiskarna. Låt det stå så flera dagar, gärna fyra dagar eller mer. Fiskarna klarar det om du inte har några hungriga rackare som ger sig på att äta annan fisk när de blir hungriga. Eventuellt kan du tillsätta fungistop från tetra några gånger.
De första dagarna du har tagit bort filten så låt det bara vara tänt ett par timmar de första dagarna. Sedan gäller det att hålla nitratnivåerna uppe, inte helt lätt om man vill ha ett snyggt växtakvarium. När allt fungerar bra så förbrukas nitraten alldeles för fort. Man kan tillsätta kaliumnitrat men bör då vara noga med att testa nitrathalterna. Kaliumnitrat är inte helt enkelt att få tag i, jag har så du kan pm:a mig om du vill ha. Sedan gäller det att hålla nere fosforhalterna. Det är ganska svårt om man inte har koldioxidgödning. (Annars fixar man det lätt och billigt med hjälp av mäsk i en läskflaska med slang och syresten.) Bästa växten på att ta upp fosfor är hornsäv. Det är en vanlig växt som är lätt att få tag i. Hittar du ingen så har jag gott om det.
Cyano är SVÅR att bli av med. Eventuellt får du upprepa med mörkläggning. Ta bort minsta gnutta så fort du ser det. Det gäller att ha det så bra som möjligt för akvarieväxterna så att de tar överhanden. Tropicas master grow är den absolut bästa gödningen, eventuellt med lite tillskott av kaliumnitrat. Kör man med koldioxidgödning så är kaliumnitrat en nödvändighet. Lycka är när man upptäcker att man börjar få lite vanliga grönalger. De är ett sundhetstecken, de växer inte så länge det finns cyano.
|