Om vi nu kanske kunde återgå till ursprungsfrågan så tycker jag att idén är bra. Jag är med! Men i hästforumet du länkade till hade de satt en gräns på minst 75 - 100 kronor, det är på tok för mycket för mig. Vi gjorde alltid så här i skolan, gjorde inte ni det? Alla skrev sitt namn på en lapp, lapparna samlades in och sen fick alla dra ett namn. Drog man sitt eget fick man byta. Det var inte meningen man skulle få reda på vem man hade fått julklappen av. Gränsen som sattes var en övre gräns och låg kanske omkring 20:- eller så, för att alla skulle ha råd att vara med och för att alla skulle få något ungefär likvärdigt (annars skulle det kunna blivit konstigt när någon med rika föräldrar drog sin bästa kompis´ namn). Det skulle helst vara något hemmagjort eller något litet enkelt, inga dyrbara presenter. Jag blev nostalgisk när jag läste det här först, sedan häpen över kommentarer som “urdumt“. Man behöver inte vara med om man tycker det är barnsligt, men då kan man väl uttrycka sig civiliserat som t.ex. pejori gjorde, eller så kan man hålla mun.
--------------------
Det ska gå.
|