Okej såhär svarar jag för att jag måste ödmjukt erkänna att jag inte har tokpejl på hur det ligger till.
Det finns kalk i vattnet, på olika platser i landet, olika mycket. Förhöjda halter tex på Uppsalaslätten, Skåne och Gotland. I övriga Sverige är halten förhållandevis låg om man inte har egen brunn förstås. Eftersom vattenkannan används vid otaliga vattningar kommer eventuella avlagringar längs kannans kant att ackumuleras, dvs de ansamlas där för att det är många liter som "passerar" vattenkannan. Faktorer såsom vattenkvalitet spelar in för hur snabbt avlagringarna bildas, men även hur länge man har vattnet stillastående i kannan. Testa att hälla upp vatten i ett glas, låt det dunsta av helt, då kan man se lite avlagringar, sen gör man om proceduren tio gånger, självklart har utfällningarna ökat! (dock är detta ett väldigt tidskrävande experiment då avdunstningen av vatten är långsam).
Så mitt svar blir, självklart är det kalk du ser, men det kan även vara andra salter/avlagringar som bildats beroende på om du haft annat i kannan, tex flytande gödsel eller smuts rent av.
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|