Hej! Jag har också ett experiment på gång i år. Jag sådde en massa olika sorters frön i augusti o drev upp dem i mitt växthus. De som jag tyckte blev stora nog att klara vintern utan särskilda åtgärder, planterade jag ut i en särskild barnkammare som nu täckts med massor med löv. Dessa frösådder bestod bl a av lupiner, digitalis, prästkragar, låga riddarsporrar m fl. Den andra gruppen bestod av frösådder som inte växt så mycket varför det var risk att de skulle frysa ihjäl om jag satte ut dem i oktober. Så jag lät dem vara kvar i sina krukor o sen grävde jag ner dem i en ca halv meter djup grop o täckte över med fiberduk plus en massa löv. För säkerhets skull har jag sparat från av alla sorterna o dem tänker jag så till våren o driva upp i mitt västhus för att sedan plantera ut dem när de blivit stora nog. En sak har jag undrat över: skulle man kunna ha kvar frösådderna i sitt kallväxthus över vintern? Hur ska de skyddas då? Behöver de vattnas någon gång? Tacksam för alla svar som kan öka min kunskap om hur man bäst behandlar höstsådder.
|