CITAT (Nauti @ 01-11-2008, 15:34)

Men den tar väl upp näring nästan uteslutande via kannorna? Kan man inte ge den näring via kannorna på något vis? För brutalablommor säljer ju på sprayflaska, så jag antog att man sprayade ner näringen i kannorna direkt. Sedan är det som sagt inga problem med ljuset.
Jag har en Nepenthes Alata och jag ger den ingen extra näring på vintern. Förutom att jag kan ge den döda flugor som jag hittar inne. Kannorna bildas för att växten skall få i sig näring och inte "svälta ihjäl" Ger man näring till växten så är risken stor att den slutar bilda kannor, eftersom den då inte behöver dem. "Vätskan" i kannorna är av en "sammansättning" som gör att insekter bryts ner till lämplig näring för växten. På sommaren har jag krukan placerad i en slags skål som jag fyllt med lecakulor och som är ständigt fuktiga. På vintern låter jag växten så torrare (låter den inte stå genomblöt eftersom jag har den svalt på vintern.) Och jag har ett flertal stora fönster som släpper in ljus MEN jag använder mig av lysrörsbelysning på vintern eftersom att dagsljuset på vintern är för växterna är i det närmaste obefintligt i växtsynpunkt.
Jag tycker att du skall kontakta brutala blommor och fråga Dick eftersom han är expert på just dessa växter. Du kan även nå honom via Pm här på Odla Han använder sig av "nicket"
Adrian