CITAT (Nauti @ 01-11-2008, 17:01)

Men om man ger den näring i kannorna så borde den ju inte sluta att bilda kannor eftersom den får sin näring den vägen? Hur som helst så får jag nog låta bli att ge den någon näring och hoppas på att den växer till sig ändå. Men jag ville hellre ge den någon form av kemisk näring i stället för att låta de stackars flugorna dö :/
Flugorna är nog tyvärr korkade nog att dö i den ändå eftersom Nepenthes och andra "köttätare" är anpassade för att locka till sig flugor och andra insekter.
Jag skulle inte ge näring i kannorna. Kannorna är anatomiskt sett omvandlade blad och blad är egentligen inte avsedda för att ta upp annan näring än koldioxid ur luften. Hos köttätare har vissa blad anpassats till att fånga in föda och smälta födan med hjälp av enzymer. Men vanlig mineralnäring tar växter upp bättre den naturliga vägen genom rötterna som trots allt är avsedda för det. Att fånga insekter är en nödlösning för dessa växter som naturligt lever i mycket näringsfattig miljö det är inte deras enda eller främsta organ för näringsupptag.