Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Coffea arabica
          forget-me-not
          Inlägg 13-05-2006, 19:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem nr: 6 813

Jag köpte en Coffea arabica, den ska vara lättskött och växa snabbt. Den kan tydligen bli väldigt stor, som ett litet träd. Min förhoppning är nu att jag ska få en stor och fin växt som jag kan ställa i en kruka på golvet. wub.gif

Men hur sköter jag den för att få en tät och fin växt?
          Klipper jag ner den ofta?
          Hur ofta i så fall?
          Och var?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          vanjalarsa
          Inlägg 30-10-2008, 04:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

HEj
          Jag tycker att du ska plantera om kaffeplantan (igen ). SE till att du använder torvbaserad jord som är genomsläpplig och inte för kompakt. Tänk också på att låta den torka upp lite mellan vattningarna. (dock inte torka ut! ) Som alltid är dräneringen viktig.

jag brukar duscha mina kaffeplantor ganska ofta med en sprayflaska med fin dusch. tRor att det är viktigare med luftfuktighet än överdriven väta i krukan.

Att bladen är gula tror jag beror på att du har kalkhaltig jord. DEn vill ha åt det ph sura hållet.Alltså torvbaserat.

DEn får inte stå i direkt sol men ljust.

Hoppas att du kan lyckas. Förhoppningsvis kan mina råd vara till någon hjälp.

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif

Citera
          jonatan
          Inlägg 01-11-2008, 21:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem nr: 19 215

CITAT (vanjalarsa @ 30-10-2008, 04:16) *
          HEj
          Jag tycker att du ska plantera om kaffeplantan (igen ). SE till att du använder torvbaserad jord som är genomsläpplig och inte för kompakt. Tänk också på att låta den torka upp lite mellan vattningarna. (dock inte torka ut! ) Som alltid är dräneringen viktig.

jag brukar duscha mina kaffeplantor ganska ofta med en sprayflaska med fin dusch. tRor att det är viktigare med luftfuktighet än överdriven väta i krukan.

Att bladen är gula tror jag beror på att du har kalkhaltig jord. DEn vill ha åt det ph sura hållet.Alltså torvbaserat.

DEn får inte stå i direkt sol men ljust.

Hoppas att du kan lyckas. Förhoppningsvis kan mina råd vara till någon hjälp.

mvh Vanjalarsa rolleyes.gif

tjena..

ok...
          jag planterade om den i vanlig blomjord när jag köpte den men jag tar och gör en torvblandning och blandar i lite leca oxå och planterar om den...
          jag duschar den ofta men jag kanske ska vattna med mindre kalkhaltigt vatten och även vattna med mindre kalkhaltigt vatten ?
          den har stått ganska så ljust (precis under en 20w lågenergi lampa) så jag ska ställa den lite mörkare oxå tänkte jag så får jag se om det blir bättre...

//jonatan

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 01-11-2008, 23:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (jonatan @ 01-11-2008, 21:07) *
          tjena..

ok...
          jag planterade om den i vanlig blomjord när jag köpte den men jag tar och gör en torvblandning och blandar i lite leca oxå och planterar om den...
          jag duschar den ofta men jag kanske ska vattna med mindre kalkhaltigt vatten och även vattna med mindre kalkhaltigt vatten ?
          den har stått ganska så ljust (precis under en 20w lågenergi lampa) så jag ska ställa den lite mörkare oxå tänkte jag så får jag se om det blir bättre...

//jonatan

vatten dödar i den här perioden av året, vattna sparsamt, kaffeplantor växer inte mycket även om du använder tillskottljus...De väntar helt enkelt på bättre tider. Jag tycker att du har övervattnat dem, 20w lågenergilampa kan inte skada dem enligt mig...När du köper en ny planta är det bättre att vänta lite med omplantering och anpassa plantan först de förhållanden du har hemma...Det är min erfarenhet. Plantorna på bilden nedan har jag haft i 1 och halv år från april 2007, köpta 8 st i en kruka omplanterade två gånger och placerade på en och samma plats hela året, de får vatten enligt behov, nu är det bara duschning med vanligt kranvatten 1 gång i veckan (om det behövs). Visserligen är de inte några utställningsexemplar för att de inte har tillräckligt med ljus på grund av att jag har citrusar på balkongen som tar en del av ljuset som kommer in och det är östsidan. Men de är gröna och friska...

Bifogad fil  Coffea_arabica_plantor__okt.2008.jpg ( 125.44k ) Antal nedladdningar: 192

Lycka till!

MVH/clivia

Citera

Inlägg i den här tråden
          forget-me-not   Coffea arabica   13-05-2006, 19:43
          flaxss   jag har haft två nästan alla har fått bladskador a...   13-05-2006, 20:06
          ikah   Jag har ingen aning om hur man SKA sköta dem... ha...   13-05-2006, 21:04
          flaxss   vilken jätte fin planta   13-05-2006, 21:31
          Floppy   Jag har precis som du också bara v...   13-05-2006, 22:43
          Scout   Har haft min i ett år. De är känsliga för spinnkva...   14-05-2006, 11:39
          ikah   Jag tror att den gärna tappar de nedersta bladen o...   14-05-2006, 15:24
          Powerowic   de verkar känsliga för torr luft då torkar blad sp...   15-05-2006, 09:36
          forget-me-not   Tack för alla svar. :) Vad gäller klippning får ...   15-05-2006, 23:18
          wolkenkrabber   Jag anser inte att dom behöver beskäras... nu har ...   16-05-2006, 02:56
          Bessie   Vad kan man nu skriva som inte redan har sagts... ...   16-05-2006, 07:23
          jonatan   hej... min kaffeplanta har börjat få gula blad......   29-10-2008, 20:34
          Bassam   tack för fråga: gul färgen kommer från olika orsak...   30-10-2008, 02:35
          jonatan   vatten dödar i den här perioden av året, vattna sp...   02-11-2008, 10:43
          clivia   ok, det kanske är så att dom har fått gula blad pg...   03-11-2008, 00:08
          blomkronan   Hej på er... Har oxå en Coffea arabica eller rätta...   03-11-2008, 00:33
          clivia   Hej på er... Har oxå en Coffea arabica eller rätta...   03-11-2008, 10:22
          blomkronan   Jag har de placerade i vardagrsrummet hela tiden, ...   06-11-2008, 14:22
          Vallörtsplantan   Synd att den inte vill stå ute i sommar... jag had...   25-11-2018, 09:44
          vanjalarsa   Jag tror inte att kaffeplantor trivs i så kallt kl...   27-11-2018, 10:52
          Bengalow   Varför inte? De odlas ju på höga höjder i alla län...   27-11-2018, 12:06
          zecaj   Kaffeplantan har tredubblats i storlek på ett år o...   24-02-2019, 11:50

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon