CITAT (flinga100 @ 04-11-2008, 22:32)

Tack Flyguy för uppmuntrande ord!
Då vet jag att den i alla fall kan klara milda vintrar och det till och med i zon 3. Och att den klarade planteringen i augusti. Nu blev ju min stackare planterad ännu senare men med lite tur kanske den vill sig. Jag hoppas det, den ser så otroligt vacker ut, ven om jag inte kan vänta mig några blommor redan nästa år. Blommar din får du lägga ut bilder här så småningom. Och 16 magnolier var förresten mycket imponerande! Vilken blommande trädgård du måste ha på vårarna!
Jag är tveksam till om det blir några blommor på Spectrum nästa år och det är väl det bästa just nu. Som sagts tidigare, det är bättre att den etablerar sig ordentligt innan den kör igång med blommor.
Den som blommat ivrigast hittills är "Picture", som drog till med ett dussin stora blommor redan första våren efter planteringen. Efter den ansträngningen har den sedan bara stått och hämtat andan...
Ännu är de flesta magnoliorna helt unga, det är bara några stycken som har vågat sig på att blomma än. En av de äldre, en okänd Soulangiana (Alexandrina?) som stått i fyra år nu har gett blom ett par år och börjat växa till sig ordentligt nu. Den tänker nog bjuda på fyrverkeri i vår, den är full med ludna "kissar"!
Men det är ju det där med sena frostnätter också, det kan lika gärna bli skräp av blomningen.
Lite av charmen med Magnolia...
Med lite flyt så har jag en vackert blommande trädgård om några år, men mycket är chansningar.