Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Wokade äpplen, när man inte vill göra paj
          Ingrid Zon3
          Inlägg 05-10-2008, 17:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Är man bara en eller två som vill ha en smarrig äppeldessert blir det lite mycket att fixa paj eller äppelkaka tycker jag. I något blad på mataffären fick jag ett recept på wokade äpplen för ett par år sen. Bladet är borta och receptet utvecklat eller förvanskat, så här gör jag nu. Inte riktig wokning, men gott blir det och snabbt går det smile.gif

Klyfta äpplen (1-2 per person) och kärna ur, ta bort knas och skaft. Jag brukar inte skala.
          Smält en rejäl klick smör i wok- eller stekpanna. Häll i malen kardemumma och kanel. Rör om och lägg sen i äppelklyftorna. Stek några minuter och vänd emellanåt.
          Häll på brun farin (eller råsocker, muscovado eller vad som nu finns hemma) efter smak och ta några tag med en muskotnöt mot rivjärnet. Rör om.

Servera med god vaniljglass (eller vaniljkräm, vaniljkesella...)

Edit: lite hackade nötter åker med ibland också, valnötter t.ex.

Redigerat av Ingrid Zon3: 05-10-2008, 17:55

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          CillaM
          Inlägg 05-11-2008, 22:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Mums! Vilket enkelt och smidigt sätt! Tack för det smile.gif

CITAT (Ingrid Zon3 @ 05-10-2008, 17:50) *
          Är man bara en eller två som vill ha en smarrig äppeldessert blir det lite mycket att fixa paj eller äppelkaka tycker jag. I något blad på mataffären fick jag ett recept på wokade äpplen för ett par år sen. Bladet är borta och receptet utvecklat eller förvanskat, så här gör jag nu. Inte riktig wokning, men gott blir det och snabbt går det smile.gif

Klyfta äpplen (1-2 per person) och kärna ur, ta bort knas och skaft. Jag brukar inte skala.
          Smält en rejäl klick smör i wok- eller stekpanna. Häll i malen kardemumma och kanel. Rör om och lägg sen i äppelklyftorna. Stek några minuter och vänd emellanåt.
          Häll på brun farin (eller råsocker, muscovado eller vad som nu finns hemma) efter smak och ta några tag med en muskotnöt mot rivjärnet. Rör om.

Servera med god vaniljglass (eller vaniljkräm, vaniljkesella...)

Edit: lite hackade nötter åker med ibland också, valnötter t.ex.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon