Hej på er äppelodlare! Vill bara berätta att jag här i zon 7 satte några kärnor av ett Alice-äpple i en pallkrage för två år sedan. Våren därpå kom två små plantor upp, och jag trodde förstås att de skulle dö följande vinter. De fick stå kvar under en rabarberplanta - de kan inte ha haft det för trevligt där, i nästan total skugga. Därför blev jag mycket förvånad när de fortfarande levde i år! De fick flytta till en annan pallkrage med lite lämpligare sällskap, och det blir spännande att se vad som händer nästa år. I höst var de ca 15 cm höga... De växer sakta här. När jag satte äppelkärnorna petade jag ner päronkärnor också, från ett Conferencepäron. En kärna grodde och plantan lever också! Här är ju fröstammar bara ett roligt expriment, klimatet är ju på gränsen för vad äpplen står ut med - för att inte tala om päron! I höst har jag petat ner kärnor av andra äppelsorter för att se vad som händer. Jag hoppas att någon av mina plantor lever så länge att de kan blomma, det vore spännande.
|