Hej Monaxe och ni andra!
Oj, sömnproblem kan jag allt om, känns det som.
I perioder har jag haft både väldigt svårt att somna och problem med att jag vaknar i vargtimmarna. Anledningen har varit, precis som för er, oro och stress. Jag har provat huskurer, akupunktur, massage och insomningstabletter.
Det som slutligen har hjälpt för mig är KBT. Jag sover fortfarande inte perfekt, men upplever inte sömnen som något problem längre. Och tror egentligen inte att jag sover sämre än mina kollegor... För som du skriver, sömnstörningar är ju sååå vanligt.
Jag har gjort precis som ni (nu är jag slarvigare igen, men det går bra ändå) - fasta rutiner, inte gå och lägga mig förrän jag verkligen är trött (jag lägger mig MYCKET senare numera), jag gör ingenting annat än sover i sängen... Men framför allt fick jag diskutera paniktankarna med en terapeut och kände helt ärligt efter det att det är helt ok att jag inte sover så bra vissa nätter. Så när jag vaknar eller inte kan somna drar inte paniken igång. Och då kan jag oftast somna om igen ganska snabbt.
Precis som du skriver - när man har problem med sömnen inser man vilken gåva det är att få sova ordentligt! Ska bli spännande att se hur ni andra har tacklat sömnproblemen.
Bor och odlar i Norrköping, zon 2.