CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 10:18)

Undrar ibland om mina sömnsvårigheter, och ffa svårigheten att somna om och en massa ångesttankar, hänger ihop med att jag har ett väldigt kontrollbehov. Jag grubblar mkt över allt som kan gå fel. Möjligen är det detta jag borde jobba med i typ KBT. Det är svårt att veta.
Här tror jag att du är inne på något Aq, för även jag har ett kontrollbehov som jag dagtid knappast är medveten om, men som på natten kryper fram som ett onskefullt väsen ur sin grotta för att hålla mej vaken....
All oro, all ångest som man har haft på nätterna över vad som kan gå fel, prestationsångest kanske....Oro över att inte räcka till...
För några år sedan kunde jag fungera trots risig sömn, men idag orkar jag inte vara vaken ett par dygn och sköta jobbet. Det är ju då man måste ta till insomningstabletter.
Fick ganska tidigt lära mej att stiga upp ur sängen om man inte kunde sova, eftersom sängmiljön inte fick bli förknippad med stress. Vet inte hur många böcker jag läst nätterna igenom, sett på tv, lagt patiens osv. Provat recepfria hjälpmedel med Valeriana osv.
Men problemt för min del landar ändå på samma bord: Jag orkar inte jobba efter sömnlösa nätter, helgerna och semester osv går det ju bra, då kan man ju vara uppe och tomta hur länge som helst, men vardagsmässigt?
Min distriktsläkare kontaterade för ett tag sedan: För att kunna jobba måste du kunna sova, för att kunna sova måste du ibland ha hjälp...
KBT?? Ja, det vore kanske något att fundera på, för något är fel. Och varför är vi så många? Den nya folksjukdomen? Vi stressar till och med in i sömnen, det säger ju uttrycket "powernap" rätt tydligt...