Då föreslår jag att du tar av rockhängarna så du får ett snitt som är parallellt med stammen men akta så du inte skadar något i det övervallade området. Pensla inte på något alls, jag har fått lära mig att olika sorters lacker och annat snarare stänger in rötsporer och orsakar mer skada. Är snittet vertikalt eller lite snett kommer vattnet att rinna av och det är det som är viktigast. När du har blivit av med det döda kommer kanske trädet att kunna fortsätta övervallningen av sig själv.
Bild 4 ser bra ut, men på bild 3 har du ritat snittet alldeles för horisontellt. Försök få det parallellt med stammen så det blir en lite snedare yta för att regnvatten ska kunna rinna av. När det gäller både bild 3 och 4 bör du använda trestegsmetoden eftersom grenmassan är så stor.
Magnolior är känsliga och bör bara beskäras under JAS. Men är det risk för att trädet blir illa skadat av att vänta nästan ett år till kan du nog göra det nu ändå. Jag vet inte vilken zon du bor i - här i Skåne beskar vi magnolior för ett par veckor sedan.
--------------------
|