Intressant tycker jag. Inte för att jag har några barn längre i den åldern men jag har funderat många gånger vad det beror på att så många unga har så bristande svenskakunskaper. Att man när man går i 2-an ännu inte lärt sig meningsuppbyggnad eller kan stava ordentligt är ju inte konstigt men att man inte ens ska lära ut att det ska vara mellanrum mellan ord låter högst märkligt. Jag kan inte förstå att det på något sätt skulle minska intresset för att skriva att lära ungarna det. Varför skriver läraren att något är bra som inte är det? Sen kommer ungen hem och talar om att det är rätt att skriva ihop orden för det har fröken sagt. Som förälder vill man ju förhoppningsvis hjälpa till men då hamnar man ju i en konfliktsituation om skolan lär ut en felaktighet bara för att ungarna tycker att det är roligare då.
Visst vissa saker kanske kommer av sig självt så småningom genom att dom också läser mycket men det är verkligen inte självklart att alla ungar tycker det är roligt att läsa. Jag förstår också på sätt och vis tankegången men det finns också ett facit, även om det inte är efter just den pedagogik du nämner och det är att mängder av ungar går ut skolan med väldigt dåliga kunskaper i svenska och matte. Att man då inte lägger extra krut på att lära ungarna rätt svenska från början, utan påstår att det kommer av sig självt med tiden, känns för mig helt galet. Våra barn ska inte behöva vara försökskaniner för nya pedagogiker på det sättet, åtminstone inte i så viktiga ämnen som svenska och matte.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|