Det är nog just där jag tror skon klämmer för min del, att fröken underskattar min sons förmåga att förstå hur hon resonerar.
Det är så illa när vuxna ljuger för barn för att de tror att de ändå inte fattar. De fattar så väldigt mycket om man bara tar sej tid att förklara. Många gånger har jag hört vuxna som underskattar sina barn och inte vågar stå för sina egna beslut säga: "Jodå, det står på skylten där att barn inte får skrika här." "Nej, godiset har tagit slut i den här affären." "Tanten sa att vi måste gå härifrån om du inte sitter stilla."
Fast jag tror faktiskt att ifall jag skulle berätta för min son att fröken inte rättar så skulle han inte tro på mej. Jag trodde också mer på fröken än på mamma när jag var liten. Fröken har rätt. Jag tror hon behöver förklara detta själv för honom för att han ska tro på det för han litar på henne, han tror ju på att hon rättar det han skriver.
Att anpassa rättningen efter individen tycker jag låter väldigt sunt. Min son kan nog bli lite uppgiven ibland om han gör mycket fel men då kan man ju resonera med honom att det är ok, att det är viktigare ATT han skriver än HUR. Prata om det, fråga vad han skulle vilja bli bättre på. Han behöver ju bli utmanad också för att utvecklas.
|