Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Fundering kring dagens svenskaundervisning
          *Ulrica*
          Inlägg 11-11-2008, 09:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Jag funderar på en sak.

          Min son går i 2:a klass. Han är normalbra i skolan. Men en sak tycker jag är lite konstig.
          Han skriver meningar utan mellanrum mellan orden. Han stavar efter eget huvud ungefär som det låter. Stor bokstav, meningabyggnad, skiljetecken förekommer inte. detserutungefärsåhärförutomattstavningengörattmanharännusvårareattläsavaddetstår


          När jag tog upp detta med fröken så förklarade hon ungefär såhär:
          "Om man rättar barnen så tycker de inte att det är roligt att skriva. Jag jobbar i första hand med lusten till att skriva. Det andra löser sig med tiden. När de läser mer och jämför med hur de skriver så ändrar de själva sitt sätt att skriva. De tror att jag rättar deras skrivböcker och jag skriver Bra! men ibland kanske jag knappt kan läsa vad det står."

          På ett sätt förstår jag hur hon menar. Det är ju bra att barnen tycker att det är kul att skriva. Men fungerar det verkligen så att det kommer med tiden? Borde inte fröken åtminstone vara öppen mot barnen med att hon inte är noga med HUR de skriver istället för att låta dem tro att de skriver perfekt? När jag frågade min son om han ville att jag skulle hjälpa honom att rätta ett mail han hade skrivit så sa han med en mycket överlägsen och självsäker röst: "Ja visst, du kan ju se om du hittar något."

          Som tur är tillämpar inte fröken samma pedagogik när det gäller matematik.

          Används samma pedagogik på era barns skolor också? Har ni erfarenhet av att det fungerar?
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          *Ulrica*
          Inlägg 11-11-2008, 10:39
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Stintan - de har en övningsbok i svenska där det lär sig exempelvis skiljetecken. Men det finns ingen koppling mellan den kunskapen och efterkommande skrivövningar. Det är inte så att de behöver tillämpa de kunskaper som de just har inhämtat. Det blir ju inkonsekvent. Det enda kravet jag har sett på skrivningen var att när de hade lärt sig gemener, då uppmuntades de att använda dem istället för att bara skriva med versaler som de gjorde i första klass.

          Det värsta tycker jag är just mellanrummen mellan orden. Stavningen kan man väl lära sig efterhand men jag tycker nog att fröken borde ställa krav på att det ska vara mellanrum mellan orden. Jag tror inte riktigt min son tar mej på allvar när jag påpekar dettta eftersom aldrig fröken har gjort det.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon