Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Fundering kring dagens svenskaundervisning
          *Ulrica*
          Inlägg 11-11-2008, 09:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Jag funderar på en sak.

          Min son går i 2:a klass. Han är normalbra i skolan. Men en sak tycker jag är lite konstig.
          Han skriver meningar utan mellanrum mellan orden. Han stavar efter eget huvud ungefär som det låter. Stor bokstav, meningabyggnad, skiljetecken förekommer inte. detserutungefärsåhärförutomattstavningengörattmanharännusvårareattläsavaddetstår


          När jag tog upp detta med fröken så förklarade hon ungefär såhär:
          "Om man rättar barnen så tycker de inte att det är roligt att skriva. Jag jobbar i första hand med lusten till att skriva. Det andra löser sig med tiden. När de läser mer och jämför med hur de skriver så ändrar de själva sitt sätt att skriva. De tror att jag rättar deras skrivböcker och jag skriver Bra! men ibland kanske jag knappt kan läsa vad det står."

          På ett sätt förstår jag hur hon menar. Det är ju bra att barnen tycker att det är kul att skriva. Men fungerar det verkligen så att det kommer med tiden? Borde inte fröken åtminstone vara öppen mot barnen med att hon inte är noga med HUR de skriver istället för att låta dem tro att de skriver perfekt? När jag frågade min son om han ville att jag skulle hjälpa honom att rätta ett mail han hade skrivit så sa han med en mycket överlägsen och självsäker röst: "Ja visst, du kan ju se om du hittar något."

          Som tur är tillämpar inte fröken samma pedagogik när det gäller matematik.

          Används samma pedagogik på era barns skolor också? Har ni erfarenhet av att det fungerar?
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 11-11-2008, 16:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem sedan:
          26-06-2007
          Medlem nr: 11 218



          Hej!
          Lärare har många teorier om hur man ska lära ut svenska. Tyvärr finns det inte någon entydlig forskning om vilken metod som är bäst. Man vet däremot att lärare som känner till många metoder och kan anpassa dem efter barnet lyckas bäst. Trivs du inte barnets lärare eller hennes pedagogik så fundera på att byta skola eller klass.
          De flesta lärare försöker visa barnen på fördelarna med att ha mellanrum mellan orden. Låt ditt barn läsa egna texter högt för dig. Blir det problem så kan du visa att hade barnet haft ett mellanrum mellan orden så hade det gått bättre. Skriv meddelanden till barnet! Kanske skattjakt. Strunta i mellanrummen ibland så kanske barnet upptäcker vilket som är mest lättläst.
          Var inte blyg när det gäller att lära ditt eget barn något. Ta till vara alla naturliga tillfällen att lära barnet nya saker. Mycket högläsning. Turas om att läsa högt ur en bra bok.
          MVH
          Jan Lindgren
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 14:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon