CITAT (Munda @ 11-11-2008, 19:58)

Det är ingen fara, har hittat billiga lysrör på Bauhaus för 59 kr. Det är 18W och de kallas för Osram Floura. Ska förmodligen åka och köpa dem imorgon. Men jag undrar en sak, är det stor skillnad på om armaturen har en reflektor eller inte? För den armaturen jag kikat på har nämligen inte det.
tjena...
ett tips, köp "Philips Master TL-D Super80 840" eller "Philips Master TL-D Super80 865" istället... MYCKET billigare och jag tror faktiskt att det är minst lika bra för växterna som floura77 som dom heter som du tittat på om inte ännu bättre...
Philips Master TL-D Super80 840 är på 4000 Kelvin
&
Philips Master TL-D Super80 865 är på 6500 Kelvin (6500 Kelvin = dagsljus)
själv kör jag med Philips Master TL-D Super80 840 och det växer så det knakar här... har även floura77 på ett ställe här men ser inte att det är bättre tillväxt under dom...
fluora77 räknas som ett växtlysrör och det är just därför dom kostar så mycket mer... dom ska visst vara det ultimata för växter för att dom har rätt färgspektrum rött och blått men det har även dom andra jag skrev om här bara det att dom kanske har lite mer gult och så med oxå jämfört med fluora77...
självklart blir det mycket bättre ljus med reflektor men du behöver inte ha det, mina armaturer har inte heller det och det funkar bra ändå...
se bara till att du inte har själva kåpan på armaturen... bort med den...
//jonatan