Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Med eller utan vatten?
          Häxann
          Inlägg 04-11-2008, 20:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 7 844

Vi har idag tagit upp guldfiskarna ur dammen och ställt in dem för "vinterförvaring" i en vattentank.

Då tömde vi ur dammen (skulle tro att den rymmer ett par tusen liter vatten). Gummiduk i botten.

Nu till min fråga:

Skall jag låta dammen vara torrlagd i vinter (det blir ju en skvätt i botten kvar + nederbörd som kommer) eller skall jag fylla i nytt vatten nu - och i så fall hur mycket?

Tidigare år har vi inte haft några fiskar och då har jag endast pumpat ur så vattennivån har sjunkit cirka 10 centimeter och det har fungerat bra.

Tacksam för tips!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Häxann
          Inlägg 12-11-2008, 12:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 7 844

Tack för svaren!

Jag tog upp fiskarna eftersom jag är osäker på om det bottenfryser eller inte.

Nästa vinter kanske jag skall pröva att inte tömma ur och ha fiskarna kvar.

Hur ordnar man enklast med ett lufthål i så fall?

Måste man ha pumpen igång hela vintern också?

Dessutom är vattnet i dammen väldigt brunt och grumligt. Inga alger men siktdjupet är nästan noll. Hur får man ordning på det så att det går att se fiskarna bättre?

Fiskarna har i alla fall trivts bra för de hade förökat sig och jag har säkert ett 20-tal nya små guldfiskar till nästa år. Jättekul!

Citera
          HelenJ
          Inlägg 12-11-2008, 20:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (Häxann @ 12-11-2008, 12:54) *
          Hur ordnar man enklast med ett lufthål i så fall?

Måste man ha pumpen igång hela vintern också?

Dessutom är vattnet i dammen väldigt brunt och grumligt. Inga alger men siktdjupet är nästan noll. Hur får man ordning på det så att det går att se fiskarna bättre?

Fiskarna har i alla fall trivts bra för de hade förökat sig och jag har säkert ett 20-tal nya små guldfiskar till nästa år. Jättekul!

Det finns som sagt frigolitbubblor man kan lägga på isen så ett hål håller sig öppet. Men bättre är att ha cirkulation på vattnet. Låt pumpen gå (bra, för den alstrar också värme så risken för bottenfrysning minskar) och låt vattnet rinna tillbaka över kanten ner i dammen (inte via filtret!). Det behöver bli riktigt kallt för att det rinnande vattnet ska frysa till! Då syresätter man också vattnet så fiskarna mår bättre.

Grumligt vatten fick jag rent genom att lägga i en jutesäck full med halm. Jag la i den i juni, och vattnet är fortfarande klart nu i november. Filtret gör väl sitt också, förstås.

Eftersom du tömt ut vattnet kan du inte släppa i fiskarna direkt till våren. När du fyllt i nytt vatten behöver det stå och stabilisera sig någon månad.
          Nästa gång du ev tar upp fiskarna - låt vattnet vara kvar!

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 11:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon