Jag har en lite ginkgo i kruka, som jag fortfarande inte vet hur jag skall placera ut på bästa sätt. Tänkte om man gräver en halvmeterdjup grop, tre eller fyra meter i diameter, och fyller denna med stora stenbumlingar, och sedan täcker över allting med jord med stor inblandning av sand kanske det vore en början? Då får man en upphöjd, väldränerad markbädd, samt att hela högen ligger i södersluttning. Sedan kan man plantera några andra träd eller stora buskar i halvcirkel bakom som vindskydd. Skulle detta vara en bra idé?
Jag funderar också på om man skulle plantera intill söderväggen på huset kanske, men det är lite dåligt med sol där på grund av andra träd som jag inte gärna vill ta ner. Solig västvägg finns ju dock.
Alla ginkgo jag sett till salu har varit klassade zon I-II eller I -(II) och jag ligger nog på gränsen mellan zon II och III här så det är ju lite känsligt. För det är väll ingen som hittat en härdigare ginkgo någonstans?
CITAT (und @ 12-11-2008, 21:58)

Jag har en Ginkgo i kruka som jag övervintrar frostfritt i uterummet. Nästa år kanske det är för högt att förvara där. Jag hade tänkt plantera ut trädet, men det är väl ingen idé att försöka nu när jag har läst denna tråd. Jag bor i zon 3-4. Jag får väl ha trädet liggande ner på golvet istället......
Ginkgo skall ju funka bra som bonsai annars