CITAT (Huggorm @ 12-11-2008, 22:06)

Jag har en lite ginkgo i kruka, som jag fortfarande inte vet hur jag skall placera ut på bästa sätt. Tänkte om man gräver en halvmeterdjup grop, tre eller fyra meter i diameter, och fyller denna med stora stenbumlingar, och sedan täcker över allting med jord med stor inblandning av sand kanske det vore en början? Då får man en upphöjd, väldränerad markbädd, samt att hela högen ligger i södersluttning. Sedan kan man plantera några andra träd eller stora buskar i halvcirkel bakom som vindskydd. Skulle detta vara en bra idé?
Jag funderar också på om man skulle plantera intill söderväggen på huset kanske, men det är lite dåligt med sol där på grund av andra träd som jag inte gärna vill ta ner. Solig västvägg finns ju dock.
Alla ginkgo jag sett till salu har varit klassade zon I-II eller I -(II) och jag ligger nog på gränsen mellan zon II och III här så det är ju lite känsligt. För det är väll ingen som hittat en härdigare ginkgo någonstans?
Ginkgo skall ju funka bra som bonsai annars
även om det är en fördel att den står torrt på hösten och vintern , så vill den inte ha torka på sommaren .
och den vill ha lite näring och fukt under vår-sommar . dock ingen näring efter juli . gräv ut ordentligt och lägg i botten grus blandand jord sedan ny jord . när du kommit halvvägs så fyller du upp med mer väldränerad jord och till att sluta dom sista 10cm med ren sand eller grus .
alla känsliga växter planterar jag soligt,varmt och samma jordbladning att jag första halvan har näringsrik och fuktighets hållande jord som ändå är dränerade och sista halvan ren grus eller sand .
om du ser en Gingko som tidigt får gula löv , så kommer den klara sig bättre . plus det finns olika namn sorter av gingko .
Västsidan är ju blåsigare så då försvinner lite av Temperaturen . det bästa är ju syd eller syd/öst .
CITAT (Big Gardener @ 12-11-2008, 21:18)

Kul flaxss att du äntligen tagit åt dig av våra diskussioner om sommartemperaturers inverkan på vinterhärdigheten.

det har jag nog gjort innan också , bara att det inte kommit fram . dels att jag formulerar mig konstigt och att folk inte läser allt . och alla våra diskussioner är så mycket så dom har jag glömt helt och hållet .