Medlem
Antal inlägg: 1 376
Medlem nr: 14 996
NU frågar jag om någon har tips om hur man på ett bra sätt sänker radonhalten i hus med blåbetong. Utgår från att det är bra ventilation som gäller. har ni någon erfarenhet ? Hur gjorde du ?
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002
Precis som du säger så är det ventilation som gäller. Jag bor i ett radhus där ena väggen är av blåbetong. 95% av alla husägare i området har bytt fönster som är lättare att öppna lite för ventilation. Några har satt in extra ventilation, exakt hur vet jag inte men dom har en extra skorsten på taket. Innanför denna väggen är det på ovanvåningen två smårum som brukar vara barnens rum. Därför är det extra viktigt att ventilera. Vi har haft mätningar i två omgångar och efter fönsterbytet så ligger vi nu med god marginal under gränsvärdet om 200 Bequerel. Det finns "radontapeter" men då stänger man ju in eländet så dom rekommenderar jag inte! Jag rekommenderar att försöka möblera så att en huvudända av en säng inte vetter mot den väggen. Men börja med att beställa hem mätdosor och gör en mätning så får du veta om du behöver vidta särskilda åtgärder.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3