Vi brukar köpa ekologisk mjölk, eftersom prisskillnaden är så liten. Och även ekologiska havregryn, eftersom jag tycker att de är godare (!?).
Då jag har marsvin så går det åt mycket grönsaker här hemma, och jag önskar att jag hade råd att köpa mer ekologiskt till dem. Men tyvärr, de ekologiska grönsakerna är svindyra och ofta halv-ruttna eller vissna. Klart att man inte köper två halvruttna paprikor för 40:- när det säljs fräscha vanliga för 19:90/kg. Den ekologiska vitkålen kostar ofta över 20:-/kg, medan den vanliga bara kostar några krornor kilot. Ekologiska morötter kostar mer än dubbelt så mycket som de vanliga.
Är man som jag student och lever på lånade pengar, har man helt enkelt inte råd att sväva ut och betala vad som helst för maten. Så tyvärr blir det inte så mycket mer ekologisk mat. För jag tror ändå på att ekologisk mat är bättre för oss, för djuren och för naturen.
När jag bor i hus och har trädgård i framtiden kommer jag absolut att odla grönsaker själv, för att ha egna giftftia frächa grönsaker iallafall några månader om året.
|