CITAT (Mia i Skåne @ 14-11-2008, 14:52)

Bara att konstatera att flaxss och jag har olika uppfattning om hur en Streptocarpus bäst trivs. Jag rekommenderar definitivt ingen att låta den stå utomhus på sommaren.
mina trivs bäst i öst eller väst fönster eller i söderfönster om man skuggar dom eller i norrfönster som får in öst eller västsol funkar . och att man ger dom en vintervila på ca +10c +15c . att jag ställer ut mina , menas väl inte att alla måste gör det också ? , ger dom mycket vatten under vår-sommar och torrt på vintern .
så sköter jag mina och dom trivs och blommar bra . redan i feb börjar dom blomma och så slutar dom i okt .
CITAT (mrsgreen @ 14-11-2008, 14:50)

Jag har fönster i söderläge både med och utan tak.
Just nu står de i söderfönstret med tak är det bäst??
Värmen blir svårt att komma åt då vi har väldigt varmt i våran lägenhet, vilket vi inte kan göra nåt åt tyvärr.
Tack för alla era inlägg!!

ska du ha dom i söder så kom ihåg att skugga dom när det är som soligast och varmast eller placerar dom på ett bord eller bakom någon växt . och under vår-sommar vill dom bara torka upp på ytan sedan ha vatten igen . på vintern vattnar du efter temp har du ca 20garder vattna dom 20gånger då . ge näring från feb-mars till okt en gång i veckan . behövs planterar om dom i feb i vanlig blomjord som du blandar upp med leca .
så kommer dom trivas bra