CITAT (henriks @ 15-11-2008, 10:11)

alla lägger på 50% på sitt inköpspris för att finansiera sina kostnader.
50%!!! Vilket skämt! Det finns inga matvaror vi lägger på 50 % på!
Man lägger på olika marginal för olika typer av produkter. Mjölk tex, tjänar man inga pengar, på medans godis är det man tjänar mest på. Där är marginalerna 40-45% och har tillsammans med tex hårspray butikens högsta marginal.
Rent krasst kan man säga att desto "onödigare" produkt, desto högre marginal.
Men visst är det så att självklart måste alla lägga på, annars skulle det inte finnas pengar till lön, hyror, försäkringar m.m. Och alla butiker behöver även göra en viss vinst, annars skulle ingen vilja driva en butik.
Sedan är du rätt ute när du pratar marginalkronor och inte marginal %. Det är marginalkronorna man är intresserad av. Men i våra datorer har vi program som räknar ut i hur många %:s påslag vi behöver för att få rätt marginalkronor.
Äh, det är lite komplicerat att förklara lite kort såhär. Men det jag ville säga med mitt inlägg från början var att alla butiker inte lägger på mer påslag för eco produkter som tydligen coop gjorde där Ralf handlade.
Jag kan ju´bara berätta hur det är just i vår butik, så jag jämför inte heller Ica och coop, eftersom alla Ica handlare gör som de själva vill med marginalerna.