CITAT (Grå @ 15-07-2008, 21:05)

Söderfönster_3.JPG ( 100.19k )
Antal nedladdningar: 122det är en crassula arborescens - Trädcrassula på svenska .
blommar om den får en sval och torr vintervila .
CITAT (MariaS @ 16-07-2008, 21:06)

Elefanttungan, kallas även för ungkarlsblomma pga av att den just kommer i blom vid missskötsel. Bäst trivs den i för trång kruka, med för lite vatten under en lång period (vintern förslagsvis), Sen blir den "semestervattnad" av "mamma" och snällt kommer blommorna på höstkanten. Altså ganska lik clivian...
det är väl Aspidistra elatior som kallas för ungkarlsblomma , har aldrig hört det namnet på Elefanttunga .
CITAT (Grå @ 15-11-2008, 12:45)

Hur gör jag nu med överblommade stänglar på elefanttungan? Ska jag låta dem sitta kvar, eller kan jag klippa bort dem?
De har målat hela fönstret med gult pollen nu, så jag tycker väl att de har gjor sitt... Det har bildats någon form av kapslar i dem - vad är det i dem?
Mycket trevlig växt annars, måste jag säga!
[attachment=27277:Elefantt...a_081115.JPG]
jag har för mig att dom bilder små bär/frukter som innehåller frön .
du kan klippa av dom om du vill .
CITAT (Grå @ 16-07-2008, 13:56)

Sticklingarna på elefanttungan - är det småknölarna som bildas bredvid de stora knölarna? Det växer en ljuvligt söt liten planta under ett av de större bladen och det är tre knölar i samma lilla kruka, så jag antar att jag snart måste dela på dem eller plantera dem i större kruka om de ska bli större?
denna växt är ingen knölväxt . utan som clivia så har den tjocka rötter och en bladrosset som växer tät .
det dom kommer på sidorna är nya rotskott . när dom får rötter så är det bara att plantera om dom .