CITAT (herkules @ 14-11-2008, 09:23)

att svenska företag flyttar sin verksamhet utomlands är skit - det är säkert fel att göra som jag gör men jag försöker att inte handla av dem. det kan ju tyckas vara fel det med, då unnar jag ju inte barnarbetarna och de familjer i andra länder som är beroende av de kronor (ören) de tjänar men jag gör så i alla fall så långt jag kan.
man får leta rättvisemärkt.
Jag säger inte emot TS eller herkules men när vi pratar om handdukar för 9:90 och barnarbete vill jag nyansera och komplettera frågan lite:
Vi kan inte/ska inte sluta handla med u-länder eller MUL (minst utvecklad länder). Handel är en av de största möjligheterna för att bygga upp välstånd och utvecklas. Inom EU har vi också därför förmånstullar som ska gynna MUL - t ex Bangladesh.
När det gäller barnarbete kan man inte heller helt förbjuda det - det gör inte ens Rädda Barnen. MEN det man måste jobba
mot är
exploatering av barn och
för att de ska jobba under anständiga förhållanden, med justa arbetstider etc. Det är idag trots allt bättre att de har arbete i en fabrik än att de tvingas sälja sex på gatorna i Rio och Bangkok.
Många seriösa importörer inom EU är anslutna till olika projekt där man jobbar mycket med s k uppförandekoder och med att förbättra villkoren i fabrikerna i framför allt Asien (jag pratar nu om textilfabriker). Man jobbar för att certifiera dem vilket bl a medför att inspektioner utförs av neutrala inspektörer. Man kollar då allt från säkerheten i fabriker, till lönelistor, anställdas ålder m m. Som stor importör kan man ställa krav på att villkoren uppfylls.
Väldigt mycket återstår att göra, och många skrupellösa fabriksägare finns det! Hur kraven efterlevs när inspektörer har lämnat varierar förstås men mycket har trots allt åstadkommits.
Här tycker jag att KONSUMENTMAKTEN glöms bort. De flesta förstår att handddukar för 9:90 inte kan ha gett många öre till tillverkarna. Men dessa handdukar säljer!! Undersökningar visar att kunderna fortfarande inte frågar särskilt mycket efter hur det ser ut i produktionsenheten. Vi måste bli bättre på pressa fram sådana svar i butikerna, på att välja bort varor som sunt förnuft säger kommer från arbetsplatser med usla arbetsvillkor m m - tycker jag..