När man ska så beror helt på om man har extrabelysning eller inte. Det gäller både perenner och ettåringar. Det brukar gå att hitta hur lång tid det är mellan blomning och sådd på ettåringar och sen får man räkna bakåt från utplanteringsdax till sådax. Har man inte belysning tycker inte jag man ska så inne så värst mycket före utplantering. Utplanteringdax är när det är frostfritt dygnet runt, när det är hos er vet jag inte men hos mig brukar det vara runt den tionde juni. Före det ska plantorna ha stått ute, skyddat, frostfritt och skuggigt för att avhärdas.
Perenner är lite annorlunda. Dom kan behöva kyla för att gro, när man sår dom spelar inte så stor roll men en kylperiod på sex veckor brukar räcka för dom flesta. Jag brukar så mina runt nyår och sen ta in dom under lysrör i mars-april. Framåt mitt i sommaren brukar dom sen kunna planteras i rabatt men dom har stått ute från frostfritt. Låter man dom gro ute tar det lite längre tid innan dom är stora nog för rabatten men då slipper man avhärdningen.
Dom sorter som går att direktså, ettåringar alltså, kan man så när jorden reder sig.
/Åsa
|