CITAT (Gita @ 15-11-2008, 09:01)

Jag är nog benägen att hålla med om att ekologiskt odlat inte är särskilt mycket nyttigare än det konventionellt odlade.Det var inte så länge sedan jag läste( i någon av våra stora dagstidningar) att man upptäckt att svensk ekologisk (krav) gurka innehöll mer kemiska rester en vanlig, importerad från Holland. Båda klarade dock de tillåtna nivåerna med god marginal.
Kraven som ställs på konventionell odling är numera så pass hårda att skillnaden inte kan bli annat än marginell.
Sen finns det en aspekt till på det hela, nämligen att skördarna per ytenhet blir väldigt mycket mindre vid ekologisk odling vilket skulle medföra att jordens åkermarker långt ifrån skulle räcka till för att mätta dess befolkning. Och det gäller väl i ännu högre grad nu när större och större andel av den odlingsbara marken tas i anspråk för energigrödor.
Gita
Det är möjligt att det inte är särskilt mycket nyttigare med ekologiskt odlat men förhoppningsvis är det något mindre giftigt. Jag är emot att man sprider ut en massa bekämpningsmedel och annat jox och tycker att mycket mer borde vara ekologiskt odlat. Jag anser att man gör det alldeles för lätt för sig om man säger att man måste förgifta marken för att kunna mätta jordens befolkning. Det är endast människans korkade inställning och profithunger som sätter krokben. Människor dör i förtid pga all skit man får i sig men det kanske är bra så räcker maten bättre till dom som lyckas överleva
Energigrödor i all ära men det borde vara förbjudet att ta vilken åkermark som helst i anspråk för detta liksom att göra julgransodling av åkrar.
En annan sak jag aldrig lärt mig begripa är varför det alltid måste finnas en massa mellanhänder som skor sig på konsumenternas bekostnad och som gör att maten ska fara kors och tvärs över jorden innan den hamnar i våra kylskåp och frysar. Odlare och producenter av ekologiska produkter får så lite av kakan att det inte är lönsamt att satsa på det. Skippar man onödiga mellanhänder och satsar mer på närproducerat så skulle det gynna alla (utom mellanhänderna då förståss men dom kan säkert ta igen det på något annat). Önsketänkande? Ja det är möjligt