Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fläderbuske inomhus, Hur får jag den att växa mycket och länge
          Mickemicke
          Inlägg 16-11-2008, 21:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 19 721

Köpte en fläderbuske i våras som jag har i en kruka i fönstret. Än så länge verkar den må jättebra och har fått många nya blad. Grenarna är ca 1 meter långe. Jag hoppas på att den ska växa till sig och bli riktigt stor.
          Det enda jag undrar nu är hur jag ska få den att klara sig så länge som möjligt. Är lite orolig att den inte ska "förstå" årstiderna och hela tiden växa som om det vore vår och till slut få slut på energi. Har försökt att lugna den genom att ha öppet fönster och vattna mindre men den dricker och växer massor ändå.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mickemicke
          Inlägg 18-11-2008, 13:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 19 721

Wow. Tack för alla tips. Hittade här i forumet ett skönt gammalt klipp från Hajk där han odlade massa frukt- och grönsaksfrön och blev lite sugen på att prova.

En Ginko har jag. Den verkar må fint men har inte växt så jättemycket. Behöver den vila på vinden också?

Ska nog prova potatis också. Någon särskild sort som är lättare? Hur stora blir persiljeplantor?
          Tomater har jag också funderat på... och man kan ju alltid klippa bort om den skulle få för sig att börja blomma... =)

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-11-2008, 13:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Mickemicke @ 18-11-2008, 13:19) *
          Wow. Tack för alla tips. Hittade här i forumet ett skönt gammalt klipp från Hajk där han odlade massa frukt- och grönsaksfrön och blev lite sugen på att prova.

En Ginko har jag. Den verkar må fint men har inte växt så jättemycket. Behöver den vila på vinden också?

Ska nog prova potatis också. Någon särskild sort som är lättare? Hur stora blir persiljeplantor?
          Tomater har jag också funderat på... och man kan ju alltid klippa bort om den skulle få för sig att börja blomma... =)

Ginkon behöver också en vintervila, för att få krafter att fortsätta växa. Ställ den på det kallaste stället på vinden. Kolla då och då, så att jorden inte är kruttorr. Jorden ska vara lätt fuktig.

Potatis kan du ta av de som du har hemma för matlagning. Det är inte helt lätt att hitta sättpotatis så här års giggle.gif

Persiljan växer i storlek med krukan. Skördar du ofta räcker en mindre kruka.

blink.gif Du tänker väl inte klippa bort tomatblommorna?! Det är ju det som är vitsen med en tomatplanta, att få blommor och därmed tomat! Från sått till blomning tar det ca8-10 veckor på en tomat. Inom tre månader kan du skörda dina första tomater! MUMS!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 13:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon