Honung kan säkerligen transporteras via fartyg, och honung är ju alls inte lika beroende av exakt kyltemperatur eller leverans på visst datum, som exempelvis banan. Rimligen är det mycket "värre" att köpa ett kilo importerade bananer än ett kilo importerad honung, och mängden bananer man gör av med per person är säkerligen mycket större än mängden honung man slurpar i sig. För att inte tala om lyxig exotisk frukt som flygs in. Men visst känns det onödigt att importera honung från exempelvis Nya Zeeland. Svenska äpplen, helst då ekologiska, bör man självklart köpa - Sverige har bra förutsättningar att odla goda äpplen.
För processade livsmedel utgör råvarukostnaden inte en stor del av det pris vi kunder får betala i butik. Att då en ekologisk vara kostar 100% mer än den ickeekologiska, exempelvis gör väl Wasas ekologiska knäckebröd ungefär det, är hutlöst.
För många varor är dock skillnaderna så små att till och med ensamstående mödrar kan ha råd att handla det ekologiska alternativet, eftersom jag själv är varken ensamstående eller förälder så tycker jag det vore tusan om inte jag skulle anse mig ha råd att köpa ekologisk. Men paprika för 100kr/kg, det är lite väl brutalt för min smak. (Ovanstående är förresten skrivet med tanke på att just ensamma mödrar, som ofta framhålls som en ekonomiskt utsatt grupp - och det är såklart inte konstigt, är ganska stora konsumenter av ekologiska produkter; de väljer tydligen att prioritera sådana)
Kronpåslag och inte procentpåslag är en god modell som är värd att följa. I alla led.
--------------------
zon2.5
|