|
Många politiker, tjänstemän, journalister och andra "makthavare" har idag inget större intresse av att få nya bostäder byggda - de äger redan sina bostäder och vill rakt inte se någon värdeminskning på dem. Jag tror åtminstone att det spelar in, om än omedvetet. Det Sverige behöver är, hör och häpna, inte ett miljonprogram. Vi behöver två miljonprogram. Och de måste byggas dubbelt så fort som förra gången det miljonbyggdes, eftersom vi redan nu ligger med en latent hög bostadsbrist. Befolkningen ökar hela tiden, speciellt i storstadsområden. Man kan tycka vad man vill om att städerna växer, själv är jag inte direkt förtjust i trångbygden utan föredrar skog och åker, men det är ju helt galet att man ska få vänta flera månader på att kunna hitta lägenhet. Ja, jag skrev månader med mening, eftersom det ju i praktiken är ÅR det handlar om ifall man inte har pengar att kunna köpa., och det är ju helt barockt. En sån sak som ändrade familjeförhållanden, vilket ju är vanligt, kan kasta ut människor i bostadslöshet.
All skuld ska såklart inte läggas på våra politiker, som vi ju ofta varit med om att välja, jag tycker nog att byggbranschen ska ha sig en känga också som inte förmått bygga billigare, snabbare, och bättre än förr. Allt annat blir billigare, men fastigheter dyrare. Förklara det den som kan. Nog för att standarden i nybyggda hus är högre än för 40 år sedan, men inte vansinnigt mycket högre. Och visst är mycket av arbetet manuellt, men inte alls som förr i tiden.
--------------------
zon2.5
|