Det låter spännande. Det jag först tänker är att det låter som om det handlar om mer än ett trädgårdsland? Eftersom det verkar en smula vanskligt att sätta t ex bärbuskar alltför nära ettåriga grönsaksodlingar (rötterna) och också andra perenner kräver ju lite yta runt sig för att växa till och för att man inte ska riskera att skada rötterna när man gräver och rensar och fixar i de vanliga grönsaksbäddarna - och sparrisen behöver en särskild sorts sparrissäng etc. Men det har du säkert funderat över.
Själv odlar jag också vid sommarstugan, och i princip bara grönsaker (men grönsakssängarna kantar jag med ettåriga blommor, för att göra det hela stiligare) och rabarber och krusbär (jag slår ett slag för krusbär, de är ju väldigt goda), men gräver hela tiden upp nya små land, och hoppas så småningom få plats med vinbär.
Jordgubbsplantorna bör framför allt förnyas vart 3-5 år, dvs man tar fram nya småplantor av revorna, för efter 3-5 år blir det sämre med bär. Det är säkert bra att också byta växtplats då, om man kan - men jag känner många som har jordgubbslandet på samma ställe sedan 10 år, och fins skörd.
|