Eftersom det kryllar med rådjur, harar och sork där så hade jag tänkt hägna in trädgårdslandet, och det är just därför jag är så nervös över att få fel storlek på det. Ena dagen är det för litet och andra dagen är det för stort...
Men jag såg ju faktiskt nu i år att de lät bli tomaterna, och den stackars förtvinande vinbörsbusken som de föregående ägarna planterade mitt där man går verkar också ha blivit förskonad. Annars är ju rådjuren hårda på äppleträden och flera buskar.
Området jag har sett ut till mitt trädgårdsland ligger precis vid kanten till "skogsdelen" av tomten där det växer några halvstora ekar och dessutom är det hopplöst torr sandjord där. Så min plan är helt enkelt att bygga flera odlingslådor som jag först gräver ur lite av den befintliga jorden och sen bottnar med stallgödsel, kompost och köpejord. Vinbärsbuskarna är redan satta och de fick tyvärr än så länge nöja sig med att få jorden uppblandad av halvförmultnat trä men de får gödslas till våren istället med lite kogödsel. Men de kommer få en egen meterbred rad där jag eventuellt kommer så lite gröngödsling men annars får de vara i fred.
Jag tror att jag helt enkelt får rita upp min plan nån dag och visa upp här. Har nu två olika storlekar jag funderar på.
Och klart jag måste ha en krusbärsbuske! Det är ju så gott. En plåga att plocka, speciellt om man ska ha mängder men att bara stoppa nåt enstaka bär i munnen och låta det spräckas, mums!
|