|
Han är antingen överbetald eller underbeskattad, eller bådadera, men i en kapitalistisk marknadsekonomi så kan han ju faktiskt vara "värd" det; det räcker ju att "aktiekursen" (i den mån Posten AB kan sägas ha en sådan) går upp en procent mer (eller rasar mindre) för att motivera en hög lön - aktiespelarna kanske tycker om en sådan här person, i slips och allt, och eftersom aktieutdelningarna är både för höga och för underbeskattade, likaså vinsterna på aktiespel, gynnas ju kapitalägarna av att ha en VD som påverkar aktiekursen positivt. Själv tycker jag ju att om man ska belönas frikostigt i medgång så kanske man ska bestraffas i motgång...om man får 100 miljoner i bonus ena året, men nästa år går katastrofalt, då kanske man ska bli ersättningsskyldig, vad vet jag...men som det är nu verkar ju hög lön och bonusar inte direkt gå i takt med hur företagen utvecklar sig - jag menar, måste tusentals anställda sägas upp kan det rimligen inte finnas utrymme för ekonomiska excesser vad gäller att belöna företagets ekonomiska frälse.
Jag kan tänka mig att ta över posten som VD på Posten AB. Jag vågar garantera att redan under kommande år kommer verksamheten att fungera bättre, och jag kan göra det för en bråkdel av lönekostnaden. Attans otur att jag inte anmälde mig när tjänsten lystes ut.
Redigerat av Pirum: 21-11-2008, 15:07
--------------------
zon2.5
|