Gravensteiner och Maglemer skulle jag väntat med att plantera till dess att de gamla träden "tjänat ut" - de är kräftkänsliga. Åkerö, Cox-sorterna och Transparente blanche liksom ett par andra sorter jag nämner på min sajt likaså.
Börja med ett Filippa så har du chans att även om det står nära de kräftsjuka träden, få det att hålla sig friskt.
Beskär träden i juli-september med skarpa, decinfecerade verktyg och gå inte från ett träd till ett annat utan att doppa dem i kokhett vatten eller t-sprit.
Dränera väl för de nya träden. Din jord är som gjord för kräfta. Gräv brett och inte så dupt i ett vitt område, så mycket du orkar, och avled vattnet därifrån med singel eller dräneringsgrus. Plantera på hög kulle (se min sajt om att plantera).
Att låta de kräftsjuka träden vara utan beskärning är en idé. Då får de sina 5, 10, 20 eller fler sista år med mängder av blom och frukt, och du sprider mindre sporer i luften.
Träd som beskurits med tapp överallt och som skjutit skott på tappen är ingalunda körda. det är det minst optimala sättet för trädet att fortsätta sin tillväxt, men de löser det så gott det bara går, och de lyckas ofta få frukt så det knakar också på mindre bra beskärningar om man låter dem vara en tid.
--------------------
|