Tyvärr är Filippa inte min favorit frukt, rättare sagt jag är inte alls förtjust i den.
Alla äppelträd i omgivningen har kräfta eller alla men iallfall 80%. De flesta träden beskärs dessutom fel (enligt din sida) vilket borde försvaga dom så att dom blir ännu mer kräftkänsliga. Tyvärr vet jag inte vad det är för sorter på äppelträden som är planterade. Ett växer ungefär som ett, hmm minns inte nammnet. (Det är ett vanligt äpple, tidigt, finns i en röd variant som jag tror heter PJ Bergius). Trädet kan givetvis vara nåt annat men det liknar dom träden i växten. Det andra trädet kan vara precis vad som helst iofs liknar det mormors husmodernträd men jag tror knappast att jag skulle ha sån tur i zon 4

. Det har gissningsvis gått 7-10 år sedan det första trädet stympades. Vi får se i höst hur bra jag gissade sort på det.
Ny tanke Oranie är dom också känsliga? Det är fina och goda äpplen. Det finns säkert massor av goda sorter men man känner ju till så få. Mina absoluta favoriter är Maglemer, Gravenstein, Husmoder och Åkerö. Därefter kommer Oranie. Jag vet att det är väldigt stor skilllnad på sorterna men favoriterna hör ihop med Äppelplockningen hos mormor när jag var liten

(Shaggy blir nostalgisk) :