Hej! Det kanske är jag som är fattig. Jag köper hellre trädet för 200:- och vänta ett eller två år tills det blir stort. Jag har däremot full förståelse att plantskolan behöver ha ut det priset. När jag säljer rhododendron så vänder jag mig till kundgruppen, fattiga med gott om tid. Alltså små billiga plantor. Det är inget svårt att hitta färdiga rhododendronplantor för 50 000:- Är det däremot något speciellt som är svårt att få tag i är även jag beredd att betala. Jag fick just hem en liten planta av Asimina triloba Prima. Den kostade ca 60 euro plus frakt. Juglans regia sorte139 kostade ca 50 euro. Däremot så köper jag aldrig hostor som kostar mes än 200:-
Min princip är alltså: vanliga sorter lågt pris och väntan. Speciella sorter får kosta lite mer.
Det hela handlar oftast om tid. Har man gott om pengar så kan man köpa en färdig trädgård om man är jäktad. De flesta trädgårdsamatörer som jag känner föredrar att köpa lite mindre ex och fler sorter.
Annars så kan jag hålla med om ditt resonemang. Trädgårdar värderas ofta för lågt. Det vet alla som har sålt hus med en fin trädgård. MVH Jan Lindgren
|