Hej Shaggy, Synd att Filippa inte är din favorit, det är den sort jag känner till som är den minst kräftkänsliga.
Oranie är mellankänsligt, dvs kan få kräfta men får det inte alltid. Däremot får det alltid monilia, fruktmögel, men sällan skadar det stora delar av frukten. Något härligt med Oranie är blommen - illröda knoppar som utvecklar sig långsamt mot rosa innan de slår ut i vitt med rosaskimrande baksida i vackert kupade blommor. Äpplet mognar tidigt (i första halvan av sept här i zon 3) och är hållbart en kortare tid.
Husmoder är i min erfarenhet också en mellansort, dvs får inte alltid kräfta, men det är inte helt härdigt i zon 3 även om det också finns där. Queen är för mig ett äpple som liknar husmodern, härdigt till zon 4 och har motståndskraft mot sjukdomar. Det är sällan någons favorit, men jag tycker det är ett bortglömt äpple. Härlig tillväxt i trädet och äpplen stora som meloner... (små meloner men ändå), krispiga och syrliga och goda som aningen omogna liksom efter flera månaders lagring. Med Queen kan man plocka fallfrukt - de är i det närmaste okänsliga för stötskador.
PJ Bergius är en röd form av Sävstaholm.
Andra sorter som har motståndskraft mot sjukdomar, inte alltid får kräfta och som klarar zon 4 är Råby Rubin, Antonovka, Kaniker, Risäter, Hampus (om jag inte minns fel), Rött kaneläpple, Mantet, Quinte, Rött järnäpple, Silva.
--------------------
|