CITAT (Lena i Torslanda @ 28-11-2008, 12:55)

En aspekt som aldrig nämns i sammanhanget är hur vi rent praktiskt ska förse jorden befolkning med föda - tänk tanken att alla ska övergå till en föda som består till ökad del av protein från kött och fisk. Vi vet att det redan nu är mer energi- och arealkrävande att producera kött. Eller är det så att det är bara vi i i-länderna som ska få våra sk. behov tillgodosedda? Vi lever redan idag över våra tillgångar när det gäller jorden förmåga att försörja oss.
Att vi blir allt fetare beror på att vi äter för mycket och rör oss för lite. Att det sedan verkar ligger i människans natur att alltid försöka hitta genvägar för att komma förbi det problemet kan man väl bara konstatera. Att helt lägga om sin livsstil är ett mycket större åtagande är att stirra sig blind på kolhydrater och proteiner.
Man behöver inte nödvändigtvis äta mer kött och fisk bara för att man skippar potatis, socker, mjöl t.ex. Att vi äter för mycket och rör oss för lite är bara en av flera sanningar. Man kan faktiskt bli fet av att äta för lite också. Ännu värre är att vi äter fel mat som en massa halvfabrikat och processat med en massa konstiga helt onödiga tillsatser. Jag förstår inte ditt resonemang riktigt eftersom jag inte kan förstå hur folk som svälter skulle få ännu mindre mat för att andra människor drar ner på sitt intag av spannmål och stärkelserika produkter.
Du låter lite som mammorna som säger till sina barn vid matbordet att dom måste äta upp "för tänk på alla som inte får någon mat".
Hur mätta blir dom som svälter för att ett barn hos oss inte äter upp det som ligger på tallriken?
Kan man undvika vissa sjukdomar eller rent av bota och slippa livslång medicinering genom att avstå från att äta vissa saker så kan inte jag se något fel i det. LCHF har bevisligen haft en gynnsam effekt när det gäller diabetes t.ex.