CITAT (KURT @ 28-11-2008, 08:05)

Det finns ju också exempel på grupper av folk som levt på denna typ av kost under lång tid, t ex inuiterna på Grönland. Om de sedan är föredöme eller ej får väl var och en bedöma själva.
Bara en liten reflektion angående medellivslängd
Grönland män/kvinnor 67 / 74
Sverige män/kvinnor 78/82
Att LCHF skulle vara en vedertagen rekommendation för t.ex diabetiker är det verkligen riktigt sant?
Vad socialstyrelsen sagt är väl att kostråden inte strider mot vetenskap och beprövad erfarenhet men att de reserverar sig eftersom det inte finns några längre studier(mer än ett år) som talar för att LCHF skulle vara bättre än ”normal” diabeteskost. Därför kunde inte Annika Dahlqvist fällas för att äventyra patienternas säkerhet.
Jag känner också många som mår utmärkt av Annika Dahlqvists diet….men hur mår de om 20 år?
Att kostråden skulle vara OK för att en läkare rekommenderar den tar jag med en nypa salt.
Jag har träffar läkare som snöat in på stenålderskost, GI, Atkins lågkaloridieter, fasta mm. Jag har även träffat läkare som bantar på Cola light diet, morotsdiet, pulver, tabletter, kirurgi och diverse andra mer eller mindre skumma kosthållningar.
Läkare är faktiskt bara människor de också med precis samma fel, brister och förtjänster som vi andra.
/Anki