CITAT (Pia L @ 29-11-2008, 15:02)

Visst kan det stämma på vissa att det skulle räcka med att bryta ovanor, min son var en riktig liten köttbulle i tonåren och blev rekomenderad av sin tränare att slopa kvällsfikat och under sommarlovet så gick han ner 8 kg.
Sedan dess så kvällsfikar han inte och är en lång smal 21 åring idag.
Att bara ta bort kvällsmackorna och fortsätta träningen som innan räckte.
Men det gäller inte alla, det finns många som verkligen kämpar emot vikten, äter rätt och rör på sig men som ändå inte går ner i vikt.
Varför inte då låta dessa personer få pröva på olika metoder?
Det som är rätt för en behöver inte vara det för en annan och tvärtom.
Du har så rätt men jag tror faktiskt att det finns många som endast har sådär 5-10 kg:s övervikt och som mycket väl skulle klara sej med det sättet jag skrev om. Visst finns det även de som kämpar och kämpar utan några speciellt goda resultat och då är det en annan sak. Dock ska man nog tänka sej för både en och två gånger innan man börjar exprimentera för mycket.
En sak som jag undrar också. Ni som kan mer om atkins och LCHF, hur fungerar det i förlängningen? När man nått sin idealvikt, hur gör man för att behålla den? Efter de flesta andra mirakelmetoder brukar man ju tyvärr lägga på sej igen när man slutar hålla stenhård diciplin. Inte kan det väl vara meningen att man ska fortsätta med dieten livet ut?
Sedan en liten kommentar ang. diabetiker som blir kollade. (Visst, bara man följer råden man får då också och inte bara är ute efter provtagningsresultaten. Är de bra/godtagbara så kör de bara på som vanligt och gör det som faller dem in. De finns faktiskt de som är sådana också, tyvärr. Sätta konstiga griller i huvudet på dem skulle kunna sluta i katastrof.)
Nåväl, det är väl inte bara diabetiker som använder sej av de här metoderna. Vi ickediabetiker kan också riskera att råka illa ut genom kostexprimenterande om man inte ser upp. Återigen, ta´t lite lugnt innan man fått chansen att utvärdera metoderna på längre sikt.