Hmmm, gjorde nyss det som flera här uppmanat till och läste Dr Dahlqvist blogg om LCHF-kost. Många av argumenten låter rimliga men när man hittar t ex följande, "om man äter rätt, dvs mindre kolhydrater och i stället mera naturligt animaliskt fett: köttfett, fiskfett och mejerifett, så blir kroppen friskare, och de som äter mediciner kan troligen eftersom minska på dessa" (direkt citat från bloggen), så börjar i alla fall mitt "religionslarm" varna. Hur då friskare? Bara så där? Och vad då minska medicinintaget? Man kan väl ändå inte tro att alla skulle kunna minska sitt medicinintag, oavsett vilket, bara för att man äter LCHF-kost? Dessutom påstås i kommentarsinläggen att dieten hjälper mot en massa saker, t ex gallbesvär, fotsvamp och urinvägsinfektion.

Jag känner mig starkt skeptisk när något påstås hjälpa mot det mesta.

Dessutom tror jag inte att påståendena om LCHF-kostens alla undergörande effekter har så där värst vidare bra vetenskapligt underlag. Jag tycker generellt att bloggen har en rätt obehaglig predikande ton och andas av religiösa undertoner typ "jag har skådat ljuset", där anhängarna hejar på varandra och tillber den upplyste ledaren i kommentarsinläggen. Ganska få kritiska synpunkter bland inläggen. Allt har ju sina för- och nackdelar, men några nackdelar med LCHF-kosten eller osäkerheter kring den nämns i princip inte alls av Dr Dahlqvist. Verkar inte seriöst.