CITAT (Thomas Wahlqvist @ 27-11-2008, 21:20)

Hej alla och särskilt hej till Lars-Erik Jonsson.
Kul att höra att du odlar de här storblommiga sorterna.
Jag har gått runt dessa som katten kring het gröt, jag har alltid gjort ett fegare val och alltid sneglat på de storblommiga, jag törs inte.
Det mest vågade jag har är en March til frost x Atlas den åkte in i en vedbod, den står i kruka och en Big Dude som ser bra skabbig ut efter sommaren, den kom aldrig i gång.
Hur länge har du haft dessa rariteter?
Berätta gärna mer ingående om hur de trivs.
Jag måste bara erkänna att när jag läste din lista på dina Magnolior så blev jag så fantastiskt nyfiken, kul.
Hej, Thomas!
Tack för ditt mail. Jag ska försöka beskriva lite, men obs att jag inte är någon expert utan en amatör, som är tagen av dessa oerhört vacka växter.
Magnolia ´Star Wars´ köpte jag i augusti 2006 hos Zetas i Stockholm. Den var då c:a 1 meter hög. Sommaren 2007 växte den rejält med årsskott på en meter. Den 5/10 det året var de största bladen 30 cm långa och 17,5 cm breda. Den hade vuxit till mer än 2 m i höjd. En sådan enorm tillväxt har jag inte sett hos någon magnolia. Den orkade väl inte producera blomknoppar samtidigt med denna tillväxt. Det fanns en, som tyvärr bröts av när vi hängde tvätt bredvid plantan. Nu tycks den ha 5 - 10 knoppar och jag ser verkligen fram emot blomningen.
M. ´Shirazz` köpte jag våren 2007 från Junker´s Nursery i England. Plantan är nästan 2 m hög, kraftig och verkar nu ha många blomknoppar. M. ´Ian´s Red köpte jag i oktober 2007 från Lindhults plantskola i Långås utanför Falkenberg. Den är ung, kanske 30 cm hög, men verkar ha en hel del blomknoppar just nu. Från Bulk- Boskoop i Holland fick jag tag på en M. ´Serene´ 80/100 cm i april 2008. Jag köpte den, eftersom den lär vara den senaste av Juryhybriderna att blomma och alltså kan slippa den sena vårfrosten. Den frodas och har knoppar.
I våras skaffade jag ett kraftigt exemplar av M. ´Athene´ från Lindhults plantskola. Jag vet inte om den kommer att klara sig, men plantan är oerhört kraftig trots att den är ung, kanske 2 - 3 år. Samtidigt köpte jag en ´Apollo´ med knopp från samma firma. Den lever ännu i högönsklig välmåga. Jag har sett den på bild i Gardiner´s bok. Fantastiskt.
Jag rekommenderar Lindhults plantskola utanför Falkenberg. Det lär vara Sveriges äldsta. Innehavaren är oerhört kunnig och kan det mesta o magnolior. Urvalet är enormt, större än Zetas.
Som lax på löken har jag just beställt en M. ´Milky Way´ från Eisenhut i Schweiz. Så jag ser fram emot våren 2009.
Hälsningar! // Lars-Erik