CITAT (Aqvakul @ 04-12-2008, 14:47)

Jag är långt ifrån någon expert. Men visst är det så att kväve är en bristvara och att vi knappast kan föda jordens befolkning utan konstgödsel. Om jag använder naturgödsel (t.ex. kogödsel) istf konstgödsel så innebär det att någon annan måste ersätta kogödsel med konstgödsel. Då¨är det väl bra om framställningen av denna kan göras mer klimatneutral, t.ex. genom att klimatvänlig el används.
En stor fördel med konstgödsel är att den är mycket enklare att dosera, vilket minskar risken för övergödning.
Fast Aqvakul - om vi utgår från att kväve är en bristvara så blir det ett nollsummespel - inget argument för att jag skall sluta använda stallgödsel -
Vet att jag är priviligerad som bor på landet och har möjlighet att införskaffa gödsel som kanske annars bara blir liggande - använder även gräsklipp och löv i täckodling och det fungerar alldeles utmärkt och kommer från vårt eget överflöd. Kostar ingenting och ger ett utomordentligt klimat för för maskar och mikroliv.
Ang. dosering - jag vet hur jag skall gödsla så för mig är det ingen risk att övergödsla men tyvärr har jag sett en del varianter på övergödsling även med blåkorn. Har även sett sönderbrända blomstänglar där kornen kommit för nära växterna. Oavsett vilken gödsel man använder finns en övre gräns där gödslingen skadar mer än den främjar.
Naturen själv är väl den bästa modell man kan ha när man skapar en trädgård? Jag matar maskarna som i sin tur gör jobbet i jorden, de producerar jord med bra pH värde, de luckrar jorden åt mig och de blir mat för alla fåglar som i sin tur äter skadeinsekterna. Så går det runt...i ett evigt kretslopp och jag har en prunkande trädgård och inget bekymmer med skadeinsekter.
Jag har trädgårdsvänner som springer omkring med blåkornsvatten vareviga dag...deras jordar är utarmade och växternas rotsystem kan inte utvecklas pga av den närmast obefintliga mullhalten. Jorden torkar ut rekordsnabbt under torrperioder och marken är fattig på mikroliv - ingenting kan leva i en sådan jord. Det går ett tag men så småningom tar naturen ut sin rätt...
Dethär är mina erfarenheter...