Lite historia:Historien om Crocs skor och tofflor började i Boulder, Colorado sommaren 2002. George Boedecker, Scott Seamans och Duke Hansson bestämde sig för att marknadsföra en ovanlig sko, utvecklad och tillverkad av Foam Creations, Inc. Skon var ursprungligen tänkt som en båtsko eftersom den hade de rätta egenskaperna med bland annat en halksäker och räfflad sula. Under namnet Crocs introducerade de den första strandmodellen på Florida Boat Show i november 2002. De sålde slut på två dagar. Populariteten blev i det närmaste explosionsartad och beställningarna strömmade in. 2003 hade Crocs blivit ett riktigt fenomen, nu världskänd som en allroundsko för både mode och komfort. I Sverige är Crocs också kända för att Peter 'Foppa' Forsberg var med och tog Crocs till Sverige. Crocs tofflor kallas därför ofta för "Foppatofflor".
Första gången jag såg tofflorna var sommaren 2006 i Östersund. Mer än hälften av folket på stan hade tofflorna på sej. Vi som aldrig sett såna förut tyckte det såg väldigt roligt ut! Jag ville direkt ha egna! Min son har ett par camouflagemönstrade som inneskor i skolan.
Något för riktigt hängivna fans, en mobilhållare:
I USA varnas för att använda tofflorna i rulltrappor då de lätt kan fastna eftersom de är så mjuka. Det bedrivs även hatkampanjer mot tofflorna.
Det märks verkligen att de väcker starka känslor....