CITAT (flaxss @ 10-12-2008, 11:04)

har du balkong?
jag hade istället köpt ett kraftigt lysrör. växter vill ha blåa och röda,rosa vågor med 6tusen och uppåt i Kelvin, du kan ju fråga någon lampaffär eller nåt annat eller kolla på djuraffären.
Vad menar du med blåa, röda och rosa vågor med 6000K och uppåt? Det blå ljuset som växterna tillgodogör sig bäst ligger ju runt 6400K. Det röda tror jag ligger på runt 2700K. Så om hon köper en med över 6000K så får ju växterna inte något rött ljus.
Nu beror det ju på om hon vill ha dem att växa eller bara att överleva över vintern. Om hon bara vill ha dem att överleva kvittar det väl. Men när det gäller kryddväxter är det nog bäst att investera i kallvita(blått ljus) lysrör. Då den behöver blått när den växer och rött ljus gynnar i blom, och kryddväxter vill man väl oftast inte blomma

CITAT
Jag ska även sätta många nya frön nämligen, och har förstått att de vill ha mycket ljud vissa timmar om dygnet, och sen mörkt om natten. men då kanske ett vanligt starkt lysrör går bra?
Både lysrör eller lågenergilampor går bra. Ljustimmarna fixar du ju med en timer.