CITAT (Pirum @ 10-12-2008, 18:29)

* Var hittar man en bra gjutjärnsstekpanna? Helt i metall, så den tål att ställas in i ugn och dessutom är vacker. Skeppshult...Nils Johan, finns det senare märket fortfarande? Jag var inne på Duka, och de kunde beställa hem vad som helst från Skeppshult, men de var inte så billiga tyckte jag...däremot fanns en "Duka Gourmand" för billigare pris - men är den lika bra tro?
Oj då, har missat den här tråden...
Min spontana tanke är att "äldst är bäst"...
Tokigt, tycker ni kanske, men jag är ju en så'n som hellre har gammalt än nytt och en gjutjärnspanna sliter man väl inte ut, ens under en hel livstid...?
Beroende på VEM som ska få den/ha den så skulle jag överväga att kolla på Erikshjälpen, Second hand, Röda Korset etc...
Ibland kan det ju kanske kännas som att det "inte passar sig" att ge en gåva ifrån en sådan butik...

Jag tycker att det är helt ok. Bara den är hel och fin!
Min dotter (24) fick ifjol
mina föräldrars gamla skeppshultare från 50-60-talet, som jag i min tur har haft i många år men inte använt den de sista 10-15 åren då jag tyckte att den var alldeles för jobbig och för tung att diska..
Dottern är en riktig liten "Gourmét-fröken" och älskar sin nya gamla stekpanna som hon gör både ugnsomeletter, sockerkakor, fläskpannkaka, småstekar, ugnsbakad fisk i m.m m.m.
Hon är så stolt över den att hon t.o.m. sätter fram den på bordet när dom har gäster.
Bara ett tips...
Sussie