CITAT (Gillan @ 11-12-2008, 09:36)

Håller med om mycket här, men en gjutjärnspanna av "gammal hederlig" sort, går inte att använda på dagens spishällar. På en vanlig gammal hederlig spis med fyra plattor är de ff guld värda. Det är ett måste att tänka på. Annars kan man förstöra spisen/hällen. Vad jag däremot förstått så tillverkas det fina gjutjärnspannor även för "hällarna". De finns att köpa i de flesta affärer som säljer köksatteraljer

. Jag har en vedspis i mitt kök, så under vinterhalvåret kan jag ff använda mina älskade gjutjärnspannor/grytor och det är jag tacksam för.
Det finns en affär som heter Werner nånting, förlåt, det står helt still just nu, men den finns nog över hela sverige. Där finns en massa både nyttiga och onyttiga ting. Dock en ganska dyr affär.
Vi köpte spis med keramisk häll här 1995. Jag har använt gjutgärnspannor och stekgryta på den hur mycket som helst hela tiden. Inga problem, både pannorna och spisen är helt okej. Jag vet att det var något som inte skulle användas på den som jag visste då när vi köpte den, men jag har redan glömt vad. Tror jag använder de mesta material på den.
En spis som inte klarar gjutjärnspanna skulle aldrig komma innanför mina dörrar. Kött SKA stekas i gjutjärnspanna, om man wookar grönsaker så ska det ju vara högsta värme och då måste man ju ha en panna som tål värmen. Jag har crepespannor, plättlagg och stekgryta i gjutjärn.
Fast du kanske menade någon annan sorts häll Gillan?