CITAT (erikhp @ 11-12-2008, 13:37)

Hej!
Mitt första inlägg här.
Jag odlade i våras dill och persilja från frö i varsin kruka i mitt fönster. Dom växte på bra men smakade/luktade väldigt lite. Vad kan detta berott på? Jag vattnade plantorna med vatten med jämna mellanrum men gödslade ingenting utöver det. Är nu sugen på att odla lite mer örter, kanske rosmarin eller timjan men har blivit en smula opeppad pga mitt tidigare missöde.
Tar tacksamt emot tips och ideér kring detta ämne!
MVH /Erik
att du fick dålig smak och lukt är just att du odlade dom inne. för bra kvalité ska dom odlas ute.
Timjan och Rosmarin får mycket sämre smak inne än vad dina tidiga örter fick. Rosmarin och timjan ska stå ute i full sol och mycket värme till vintern ska dom övervintra ljust och kallt 0c +10c. dom går att odla i kruka väldigt bra men då ska man ha tillgång till att kunna ha dom ute och sedan tillgång till att övervintra kallt eller ute.
nästan alla örter blir inte bra inne. det du kan testa inne är ju Chili,Paprika,Basilika,Citronverbena,Citrongräs alltså du får så/köpa mer tropiska kryddor och örter och nyttoväxter som klarar att vara inne och som inte behöver vinter vila. till vintern kan du montera upp extra ljus i form av lysrör och under sommar odla dom i ett ljust fönster. näring en gång i veckan skadar inte heller under vår-sommar.